BIMBINGAN DAN MOTIVASI
Myspace Layouts

Jumaat, 14 Januari 2011

Tip-Tip Memastikan Azam Tercapai


1)Tetapkan azam

Tetapkan azam yang ingin anda capai. Pastikan anda lakukan dengan penuh strategi. Kenal pasti sebab-sebab anda gagal mencapainya dan ambil langkah untuk memperbaiki dan bertndak seperti apa yang dirancangkan.
Sesetengah azam anda mungkin mengambil masa lebih daripada setahun untuk digapai. Dalam hal ini, lakukan secara berperingkat-peringkat, dari tahun ke tahun. Di awal tahun, pastikan apa yang mahu anda capai disepanjang tahun tersebut. Susun strategi. Di akhir tahun, lihat kembali adakah anda berjaya atau tidak.jika tidak, bawa ke tahun hadapan dengan strategi yang lebih baik dan gandakan usaha. Yang penting jangan berputus asa.
2)Tulis dan Tampal
Tulis azam anda untuk tahun 2011 dan tampal ditempat-tempat yang strategik,. Tempat yang biasa anda berada,senang dilihat. Contoh meja ofis, bilik tidur, meja belajar dan sebagainya. Apabila kita selalu melihat apa yang ingin dicapai, minda kita akan sentiasa diingat tentang apa yang kita mahukan. Kita jadi bersemangat untuk cari jalan mencapai cita-cita.
3)Fokus
Jangan jadi hangat-hangat tahi ayam. Hanya bersemangat di awal tahun. Apabila dilanda cabaran dan masalah, jiwa mula goyah. Hilang fokus antara sebab anda gagal mencapai kejayaan. Kejayaan menuntut focus yang tinggi berserta dengan langkah yang strategik kearah matlamat tertentu.Kekal focus sepanjang tahun dan percaya yang anda akan berjaya!!

4)Dapatkan Dorongan

Allah tidak menciptakan manusia di dunia ini untuk berseorangan. Suka duka, impian dan harapan perlu dikongsi. Manusia perlukan orang lain untuk bersama-sama melayari kehidupan dan mengejar cita-cita. Manusia perlukan manusia lain untuk memberi semangat dikala down, perlukan diperngatkan dikala alpa dan perlu tempat meluahkan perasaan.
Dorongan itu boleh jadi ibu bapa, rakan-rakan dan adik beradik. Cari orang yang boleh anda percaya dan pemberi nasihat yang akan buat anda rasa tak down.Kepada yang sudah berkahwin, pasangan masing-masing dan anak-anak adalah dorongan terbaik anda.
Ingatlah:
Hidup tanpa DORONGAN ibarat belajar ditengah lautan tanpa tiupan angin dan lambungan ombak yg memudahkan pelayaran. akhirnya, terpaksa berusaha sendirian mencari HALUAN untuk sampai ke destinasi yg dituju.
Dalam mengejar kejayaan, jangan lupa Allah. Banyakkan doa dan bertawakkal. Jika anda sudah lakukan apa yang sepatutnya,berserahlah pada Allah.
Diakhirnya, andai anda tidak berjaya mencapai apa yang diinginkan, jangan kecewa, sebaliknya, ucapkan syukur kepada Allah. Kerana paling tidak, anda masih hidup dan punya peluang mencipta cita-cita untuk tahun berikutnya.
sumber:amuslimhouse.com